Tank Car

31.01.2010 17:48

Tank Car (také známý jako Netopýr, nebo Lebeděnkův tank) byl neobvyklým Ruským vozidlem vyvinutým Nikolajem Lebeděnkem, Nikolajem Žukovským, Borisem Stečkinem a Alexandrem Mikulinem.

Historie tanku začíná v roce 1914, kdy Nikolaj Lebeděnko, zaměstnanec soukromé firmy, pracující pro ruské ministerstvo války, začal projektovat pomocná dělostřelecká zařízení. Lebeděnko se svými spolupracovníky navrhl motorizovaný bitevní stroj o přibližné hmotnosti 40 tun.

Na financování tohoto ambiciózního projektu potřeboval velký přísun financí. Potřeboval tedy zaujmout cara. Sestavil malý dřevěný model poháněný strojkem z gramofonu a ukázal ho imperátorovi.  Tato hračka vzbudila v caru velký dojem, zejména při překonávání překážek tvořenými tlustými knihami, proto okamžitě nařídil v pokračování tohoto projektu. Vozidlo získalo přezdívku netopýr, protože když se chytil model tohoto tanku za zadní kolo, tak vypadal jako spící netopýr.

 

Tento tank se od moderních tanků lišil zejména nahrazením pásového pohybu systémem tří kol. Dvěma velkými vpředu a jedním menším vzadu,  Dvě přední kola s výpletem měla téměř 9 metrů v průměru, menší zadní kolo mělo jen okolo 1,5 metru, Horní dělová věž byla téměř 8 metrů vysoká, trup měl skoro 12 metrů a na koncích měl další dvě střílny. Další střílna byla plánovaná i vespod tanku. Každé kolo bylo poháněné paprskovým motorem Maybach 240hp. Maximální rychlost měla být kolem 17 km/h, což byl ve srovnání s jinými podobnými tanky docela dobrý výsledek.

Obří kola byla určena k překonání překážek, třetí kolo bylo pro lepší manévrovatelnost v poli. Bohužel díky nedokonalému rozložení váhy bylo zadní kolo náchylné k zapadnutí, zejména na měkké půdě, nebo terénních vlnách. Přední kola často nebyla schopná se z tohoto uvíznutí vyprostit. Toto vedlo k fiasku při zkoušce před nejvyšším velením v srpnu 1915. Komisi se nelíbila velká pořizovací cena a také zcela nepochybná vlastnost tanku, jako snadného cíle pro nepřátelské dělostřelectvo.  Tank poté zůstal na místě, kde byl testován, 60 kilometrů od Moskvy, až byl nakonec roku 1923 rozebrán do šrotu.

Technická data

Váha

cca 60 tun

Výška

12 m

Délka

17,8 m

Šířka

9 m

Mužstvo

10 mužů

Výzbroj

MG: s a kanóny

Tloušťka pancíře

Neznámý

Motory

2 x 240 hp Maybach

Maximální rychlost

17 km / h

 

 zpracoval Václav Kubeš

 

en.wikipedia.org

landships.freeservers.com

 

Zpět

Vyhledávání

© 2009 Všechna práva vyhrazena.